Att studera på distans

Den första känslan man känner när man får reda på att skolan ska stängas är kanske “åh vad skönt att sova länge” eller “nu får man ta det lite lugnt istället för att vara i skolan och stressa”. Så är inte fallet… Vanliga tider halv nio till halv fyra eller lite tidigare vissa dagar. Mycket skolarbete, åtminstone under tiderna som skolan faktiskt är “öppen”, men ofta även efter att man borde ha slutat. De flesta uppgifter tar enligt mig lite längre på distans än om man är i skolan, och det är lätt att säga “okej, jag gör det klart hemma”. Så brukar man ju säga både när man är i skolan men även nu, och plötsligt sitter man med en hel hög med uppgifter man behöver göra. Som tur är har vi förstående lärare som man kan prata med om det blir för tungt.

Vi brukar börja alla lektioner med ett gemensamt möte, där vi blir informerade om vad vi ska göra. Sen brukar vi oftast göra uppgiften och komma tillbaka till mötet i slutet av lektionen. Precis som med den här uppgiften jag gör nu, att skriva ett inlägg om hur det är att studera på distans. Lärarna sitter kvar i mötet så man kan fråga om det är något man behöver hjälp med, men annars kan man stänga ner datorn en stund så att man slipper få så extremt mycket tid framför skärmen.

Överlag skulle jag ändå säga att distansundervisningen fungerar ganska bra och det fungerar än så länge. Det går nog någon vecka till om det behövs men om skolan kommer vara stängd ännu längre så kommer det antagligen bli väldigt tungt, tråkigt och jobbigt.