Elevmeny

Högstadieeleverna kommer i hemkunskapen under läsåret att laga en varsin meny med förrätt, varmrätt och efterrätt. Denna gång var det Andrés tur. På menyn stod det fiskröra på Malaxlimpa till förrätt, Wienerschnitzel, råstekt potatis och sås till varmrätt och kolarutor till efterrätt. Allt var delikat. Vi ser fram emot nästa elevmeny.

Sikröra på svartbröd:

6. Sätt in i kylskåp.
  7. Smöra svartbrödet och sätt på sikröran just innan servering

Wienersnitzel:

grisytterfilé (skärs i tunna skivor (5-10mmm) och bankas med kötthammare tills de blir tunna (på båda sidor))

Blanda 2 stycken råa ägg i en skål. Doppa köttskivorna i ägget. Blanda ströbröd ca 3dl, 2 tsk salt, 1 kryddmått pepparmix, väldigt lite vitpeppar. Smaka på ströbrödsblandningen, den ska vara ganska salt. Rör om i blandningen någon gång, för annars sjunker saltet till bottnen. Sväng runt köttet i ströbrödsblandningen. Stek i smör i medelvärme tills dom får en snygg färg, blir genomstekta lätt pga sin tunnhet.

Råstekta potatisar:

Tvätta ca 18 potatisar noga. Skiva i tunna skivor med skalet på. Får gärna stå i blöt i en skål med kallt vatten så att stärkelsen försvinner. Sila bort vattnet. Stek skivorna i smör tills de får lite färg. Vartefter man steker, sätt in potatisen i ugnen (200grader, folie på). Krydda under stekningen med salt, grillkrydda, vitlökskrydda eller pressade vitlöksklyftor som sätts i smöret under stekningen.

Sås:

4 dl grädde

2 köttbuljongtärningar

1 krm pepparmix eller svartpeppar

1 krm grillkrydda

1 tsk svartvinbärsgelé

1 tsk senap

Salta efter behov, men det är redan salt i köttbuljongen

Ca 2 matskedar mörk maizena (strö i och rör med visp). Tjocknar efter en liten stunds kokning. Blir det för tjockt kan man blanda i lite mjölk.

Häll i alla ingredienser i en kastrull. Koka på svag värme, vänta ett tag innan du sätter i redningen.

Kolarutor i långpanna:

ca 24 st
150 g smör
3 ägg
2½ dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Kolakräm
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
50 g smör, rumstemp

Garnering
ca 1 dl kokos

Ugn 175°

Gör så här:

1. Smält smöret. Ta från värmen. Vispa ägg och socker poröst.

2. Blanda mjöl, bakpulver och vanilj. Rör ner det i smeten tillsammans med mjölken och smöret. Bred ut smeten i en form, ca 20×30 cm, med bakpapper.

3. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt svalna. 4. Kolakräm: Koka upp socker, sirap och grädde i en vid tjockbottnad kastrull. Låt koka till ca 120°, det ska bli gångar i kolasmeten när du rör med trägaffel. Ta från värmen. Klicka i smöret och rör till en slät blank kräm.

5. Häll kolakrämen på kakan. Strö på kokos. Låt stelna. Skär i rutor.