Ulla-Karin NewtonAuthor Archives

Pepparkaksbak

Skolans jul- och jubileumsfest närmar sig. Bak- och dekorationsgruppen började med att baka pepparkakor.

Halloween

Idag var det maskerad med Halloweentema.

Luciafirande på Annagården

Kumlinge skolas Lucia med följe sjöng, tillsammans med dagisbarnen, för de inneboende på Annagården.

Promenad

FBU och GrundVux-grupperna tog en promenad i det fina vädret.

Nu åker våra fina elever från Ukraina tillbaka hem och vi önskar dem lycka till i framtiden.

Utfärd till Enklinge

Sista veckan i skolan åkte hela skolan till Enklinge på utfärd. Vi började med att åka till Hermas. Först samling för information.

Karl-Erik Engblom låste upp och berättade om Hermas, samt visade oss runt i de olika byggnaderna.

Det är många byggnader att utforska.

Vi tittade in i husen och såg hur människorna levde här. Här är köket.

Sängarna är som små rum i rummet.

Gamla kedjor, ett handtag till en spade, eller en grep, kanske, samt en ullsax, pryder en vägg.

Här är små mjölkkannor och en smörkärna.

Brödspaden ser väl använd ut.

Det är roligt att se alla olika skedar och slevar. Det var viktigt med både funktion och skönhet, tydligen.

Någon har också lagt ner tid på att göra ett fint lås.

Det fanns många skoläster i olika storlekar och utformningar.

Det finns också ett besökscentrum med gamla fotografier och en skötbåt.

Här är alla elever och lärare i skolan som var med. Det var riktigt intressant. Ett stort tack till Karl-Erik Engblom som visade oss Hermas.

Efter att vi varit till Hermas åkte vi till en elevs trädgård och grillade vår medhavda mat där.

Vi avslutade dagen med att åka till simstranden. En del elever simmade, andra valde att låta bli. Det var en riktigt fin dag på Enklinge.

Hemkunskapsavslutning

Idag hade vi sista hemkunskapen för detta år för en del, och för hela grundskolan för vissa. Vi hade en lyxig avslutning med räksmörgås och marängsviss.

Utfärd till Marskil

Måndagen den 30 maj åkte FBU och GrundVux-grupperna i skolan på utfärd till Marskil. Det var lite kallt på morgonen, men solen tittade fram efter en stund. Vi hade lunch med oss och lekte käppen är stulen. Vissa simmade också. Det var en trevlig förmiddag.

Färdig keramik

Eleverna har nu antingen glaserat eller målat sin keramik.

Här syns den glaserade keramiken lite bättre.
Keramiken har nu tagits hem av de flesta elever och jag hoppas att den höll ihop tills de fick hem den. Resten skickas hem under veckan.

Keramik på tork

Eleverna i åk 1-6 har haft keramikverkstad och många fina alster är på tork.

Temavecka

Förra veckan hade vi temavecka i skolan. GrundVux- och FBU-grupperna lärde sig mer om Kumlinges och Ålands historia. Vi jobbade lite varje dag med projektet. I fredags var det sedan dags för presentation.

Det var ett lyckat projekt och en lärorik vecka.