TheaAuthor Archives

Hemkunskap

lagade janssons frestelse, snabba pepparkakor, chokladtäckta cornflakes, kola och vitchoklads fudge.

Västerbottenostpaj och Tiramisu

Thea och Signe lagar västerbottenostpaj..

Osten rivs

Smeten hälls i form

Färdig gräddad.

Spy och Livia lagar sallad.
Saga och Joona lagar tiramisu
Nästan klar.

Färdig att ätas.

Distansundervisning

Vi har nu haft distansundervisning i två veckor och det kommer åtminstone vara ännu en vecka till. Det går nog bra och så men efter dagen är jag väldigt trött. Det är ganska krävande och man måste vara med på ett annat sätt.

Det blev ju lite intensivt eftersom vi fick reda på att vi skulle få distans under sportlovet så direkt efter lovet gick vi in på distans. Även fast det blev kort tid med planering och fixa i ordning så skötte vi det ändå bra.

Det är såklart jobbigt när man inte har tillgång till grejer som man vanligen har. Man märker hur behövande man är av vissa saker nu. Tidigare var det så att man bara gick och gjorde den där lilla grejen men nu kan man inte det eftersom man måste åka till skolan för att göra det. Samma om man skulle få problem med datorn förut kunde man bara få hjälp med den men nu är det lite mer problematiskt.

läsvecka och morgonavslutning

Under denna vecka har vi läs 15-20 minuter varje dag i veckan. Alla i skolan läste samtidigt. Skolan blev helt tyst under läsningen. Idag fredag så avslutade vi med te och scones som vi i högstadiet hade bakat under torsdagens hemkunskapstimmar. Några av eleverna läste texter.

Distansundervisning

Jag tycker det går riktigt bra med distansundervisning. Jag hänger med i studierna bra och förstår det lärarna berättar och undervisar. Våra timmar startar kl 9 och slutar kl 14. Däri mellan har vi en timmes lunch från kl 11-12. På lektionerna har vi också några raster/pauser så vi inte behöver sitta två timmar i streck. Jag tycker det är riktigt bra med att vara en liten skola i det här fallet. För då kan vi ha live lektioner på datorn. Det hade vi inte riktigt kunnat om vi hade varit 25 i klassen. Vi använder en app som heter zoom och it’s learning under våra lektioner. I zoom har vi våra videosamtal och lektioner. På it’s learing skriver lärarna info och de sätter in uppgifter där och länkar till våra zoom rum sätter några också dit. Det är såklart tråkigt att inte få träffa kompisarna på riktigt men det är iallafall bättre än att inte träffas alls. Jag tycker att lärarna har skött detta jättebra. De flesta frågar också om de gett för mycket uppgifter. Det tycker jag är bra. Vi får också ge tips om förbättring och idéer på vad vi kan göra. De bra sakerna med distans undervisningarna är att man kan gå upp senare och ingen tid går att komma till eller hem från skolan.

News about 2019

Under januari har åk 5-8 skrivit fakta som hänt 2019. Vi har tagit reda på allt möjligt. Det har bl.a skrivits om värme rekord i Europa, storma Area 51 (Area 51 är ett område som folk tror att de göms Aliens där) och Donald Trump som använder sin makt fel . Projektet har gjorts på Engelska. Vi har försökt att hålla språket enkelt ( om det fanns flera ord för något så tog vi det enklaste) så att alla i skolan ska kunna förstå.

naturskola med Linda

I torsdags var vi på naturskola, 4-7. vi sökte upp olika strandfynd t.ex snäckor musslor och olika växter. sen lekte vi en lek för att komma ihåg alla växterna, musslorna och snäckorna. vi åt pastasallad till lunch, det var jätte gott. sen gick vi med vadarstövlar, vi kollade med vattenkikare och fångade olika djur med håvar i vattnet. sen badade den som villa. Thea från åk 5 och Kalle från åk 6 28/8 2018

Utfärd till Sund åk, 3-6

På morgonen åkte vi med knipan kl. 8.05. När vi kom fram tog vi bussen till Wallins Oas. Där var vi på en naturskola. Efter det åkte vi med taxi till Ålands Golfklubb. Där provade vi på att skjuta så långt vi bara kunde. Det gick ganska bra, och i slutet fick vi putta lite.

Efter golfen promenerade vi till Smakbyn och åt, och efter det blev vi bjudna på glass.

Efter Smakbyn åkte vi buss till färjan och åkte hem.

/Sam och Thea