GunillaAuthor Archives

Höstens händelser för åk 1-2 och förskolan

Höstterminens träffar startar med en utfärd tisdagen den 31.08. Vi träffar förskolan 8.30 för en tur i skog och mark någonstans på Kumlinge. Kläder efter väder och gärna stövlar med. Vi kommer tillbaka till skolan för lunch och vår sista lektion.

Det är planerat två gånger simning tillsammans med förskolan i folkhälsans bassäng. Tisdag den 28 september och 26 oktober. Mer info om det när det närmar sig.

Gunilla

Utfärd åk 1-2 och förskolan

På torsdag 27 maj åker åk 1-2 samt förskolan till Enklinge på en utfärd. Vi besöker Hermas och kvarnen. Äter lunch och promenerar i naturen. Eleverna behöver kläder så de klarar utevistelse och promenad.

Med åker Gunilla och Anki

Skjutsarna på onsdag

Satu och Markku meddelar eleverna när de blir upphämtade av taxin på onsdag morgon. Det är senare avfärd än vanligt.

Utfärd för åk 1-6 onsdag 19 maj.

Åk 1-6 åker till stan på onsdag för simundervisning och besök på Ålands kulturhistoriska museum, där vi har guidad tur från Ålands forntid och det har eleverna i åk 4-6 läst i historia-ämnet under året. Återkommer med hur skjutsarna avgår men vi åker med Alfågeln 9.10 på morgonen och kvällsfärjan hem. Buss till och från stan. Vi startar dagen i stan med lunch och sen simning i Mariebad. Efter simning mellanmål och sen museet.

Ta med: simkläder, OBS! Det är inte tillåtet i Mariebad med långa simshorts eller shorts och linne utan det ska vara riktiga badbyxor eller simdräkt. handduk och eget mellanmål samt vattenflaska. Tidsfördriv till färjan kan vara spelkort, läsa bok eller rita.

Med följer Gunilla och Mathilda.

Simning för åk 1-6

Onsdagen den 2 december är åk 1-6 iväg på simresa till Mariehamn. Årskurserna är inbokade på simundervisning mellan 13-14.30 och före det äter vi lunch. Efter simningen planerar vi besök hos polisen.

Vi återkommer i slutet av nästa vecka med närmare information.

Mathilda och Gunilla åker med och simmar.

Glada och klara slöjdare

Åk 1-2 har gjort sytt blommor och snickrat stjälkar och blad. Dessutom även hunnit med att sy små dinosauriekramdjur.

Vårens besök av förskolan

Förskolan besöker åk 1-2 följande datum: 22/1, 12/2, 11/3 och 22/4. Dessutom en simning inbokad tillsamman 19 mars. Mer info om det tillfället senare.

I maj kommer vi också ha en vårutfärd tillsamman till fasta Åland. Datum och program för det också senare.

Gunilla

Dags att börja mata fåglarna

Åk 1-2 har snickrat fågelmatarstationer på slöjden. Nu är de klara att tas hem och börja mata.

Elever i slöjdsalen

Böcker, läsning och författare

Åk 1-2 har denna vecka läst böcker, haft bokprat och skrivit presentationer om några författare.

Simning för åk 1-2

Torsdagen den 7.11 åker vi och simmar igen med förskolan. Vi åker på morgonen med Alfågeln 9.10 och hem med Odin på kvällen. Man kan åka taxi på morgonen som vanligt via skolan eller förälder skjutsar till avgång. Elin och Alfred stiger på i Enklinge. I stan äter vi på folkhälsans restaurang och sen simning i bassängen. Vi skjutsar hem barnen på kvällen.

Ta med egen vattenflaska. Badkläder, och tidsfördriv till färjturerna.

Med åker Anki och Gunilla