Lite nytt…

Våren är gång idag. Hörde just hemifrån att en hök tagit en höna, så även de har fått vårkänslor. Själv är jag tillbaka på jobbet och det går riktigt bra, bara jag hinner ikapp en del saker.
I tisdags hade vi andra omgången med Lika-Olika som jobbade med tre olika grupper, mellanstadiet, högstadiet och lärarna. Det är alltid bra när dt kommer anta utifrån och lyfter på saker och ting som man tar som självklara, men som kanske inte är det när man börjar syna det lite närmare. I lärargruppen var det i alla fall skratt, ibland igenkännandets skratt, men också eftertänksamma diskussioner. Temat för den här gången var “civilkurage”
Idag är niorna på skrivarfest i Mariehamn och på måndag är det femmornas tur, fast då får sexorna också komma med. Kolla kalendern!

En enkel, men rolig övning som kan användas var som helst och när som helst. a. rita ditt självporträtt med “fel” hand., b. fäst det på ryggen, alla andra skriver tre positiva ord om personen på varje rygg. Lappen viks ihop och du läser den när du kommit hem t. ex.
Övningen lockade fram skratten i alla fall.
Balansövning o samarbete. Era barn kan berätta hur den gick till.