Hemkunskap

Idag bjöd eleverna i hemkunskapen på kladdkaka till efterrätt. Det var gott och uppskattades av alla.

Här kommer recepten, om någon vill prova att laga dem:
12 bitar ·75 minuter

KLADDKAKA
150g smör
100g mörk choklad, grovhackad
2 ägg
1,5 dl socker
¾ dl farinsocker
1 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
1 tsk salt
1 apelsin, finrivet skal

APELSINCHOKLADFROSTING
60g rumsvarmt smör
5 dl florsocker
1 dl kakao
100 g färskost

GARNERING
Chokladkulor

1. Sätt ugnen å 180° och lägg ett klippt bakplåtspapper i botten på en rund springform, ca 22 cm i diameter. Smörj kanterna.
  2. Smält smöret i en kastrull. Stäng av plattan. Lägg i chokladen och rör tills den smält. Ställ kastrullen åt sidan.
  3. Rör ihop ägg, strösocker och farin i en bunke.
  4. Blanda ihop vetemjöl, kakao och salt i en skål.
  5. Rör ner chokladsmöret i äggsmeten. Tillsätt apelsinskalet.
  6. Sikta ner de torra ingredienserna och vänd ihop allt till en jämn smet. Häll smeten i formen.
  7. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20 min. Den ska vara kladdig i mitten. Låt den kallna.
  8. FROSTING: Lägg alla ingredienser i en skål och vispa allt fluffigt. Fyll en spritspåse, försedd med en tät stjärntyll, med frostingen. Spritsa ut frostingen i fina toppar över kakan. Garnera den med sockerkulor.

Vitchokladkladdkaka (Roy Fares recept)
10 bitar · 45 minuter
200 g vit choklad
150 g smör
3 rumsvarma ägg
2 dl strösocker
0,5 tsk salt
2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
Rivet skal från en tvättad citron
Smör och kokosflingor till formen

Till servering
Florsocker att pudra över
Färska blåbär
Mjukvispad grädde

1. Värm ugnen till 170 grader, varmluftsfunktion. Smörj en rund form med avtagbar kant, 22 cm i diameter, med smör. Strö kokosflingor i botten och på kanterna.
  2. Hacka chokladen och lägg den i en skål. Smält smöret i en kastrull och häll ner det i chokladen. Rör runt tills chokladen har smält och ställ skålen åt sidan.
  3. Vispa ihop ägg, strösocker och salt lite lätt i en bunke. Rör ner den smälta chokladblandningen. Rör ihop vetemjöl och vaniljsocker i en skål och blanda sedan ner det i bunken. Tillsätt citronskalet. Vänd försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott.
  4. Häll smeten i formen, jämna till den och grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter (tiden varierar beroende på hur kladdig du vill ha den), eller tills kakan har fått en jämn, ljusbrun färg. Ta ut kakan och låt den svalna helt. Pudra på lite florsocker och servera med blåbär och grädde.