Volontärbesök

Under veckan som gått har skolan haft besök av Skunks volontär Marian från Egypten. Hon har varit här för att bekanta sig med eleverna och skolan och följt med på olika lektioner för att lära sig lite om hur en liten skola på en liten ö mitt i havet fungerar. Kontrasten är rätt stor för henne eftersom hon är hemma från Kairo, Egypten där hon bor nästan mitt i mångmiljonstaden. Hon säger dock att om hon ska flytta så blir det Kumlinge – eller Schweiz, som hon ska besöka inkommande sommar.
Igår, torsdag, hade hon eleverna från årskurs 6-8 med sig i hemkunskapen, där de lagade mat tillsammans inspirerat av det egyptiska köket.

Hon kommer att besöka oss flera gånger under den tid som hon jobbar som volontär och hon har också erfarenhet att jobba som lärare i Kairo.

Under torsdagen visade hon en presentation som informerade om Egypten. Hon drog den för flera gånger för olika klasser, åk 3-4, åk 5-6 och åk 7-8. Eleverna var frimodiga och vågade använda den engelska de lärt sig, även de i årskurs tre.

Marian från Egypten förevisar maträtter från sitt hemland.