Teaterresa till Helsingfors åk 7-9

Sitter i skrivande stund på m/s Grace på väg mot Långnäs – beräknad ankomsttid är kl 01.10 för det förvånansvärt pigga gänget som sitter och spelar Uno just nu.

Bakgrunden till resan är egentligen Finlands 100-års jubileum. Suomen Kulttuurirahasto, Svenska kulturfonden och Förbundet för barnkulturcenter i Finland ger alla Finlands åttondeklassare möjlighet att besöka ett kulturevenemang, i Helsingfors för Kumlinges del och i mars blir det i Mariehamn. Resor och evenemanget beskostas av projektet och skolan står för matkostnaderna. På konsttestarna.fi finns närmare info.

Klicka nedan för att läsa mera!

Den här resan började i måndags med avfärd från Kumlinge kl 16.20 med resa mot Mariehamn. Där blev det först en middag och sedan fördrevs tiden på Skunks kansli med spel och prat fram tills det var dags för avfärd med m/s Mariella kl 23.45. Rakt in i hytterna och efter en rätt gropig natt var det dags för en rejäl sjöfrukost kl 8 och Helsingfors angjordes kl 10.10. Eftersom alla hade utrustats med ett spårvagnskort giltigt under hela dagen gjordes en rejäl rundtur i Helsingfors i väntan på att pjäsen skulle börja kl 13.
Vi kom fram till teater Viirus lokaler och mottogs väldigt bra. Tillsammans med oss fanns en klass åttor från Jyväskylä, som läste fördjupad svenska som skulle passa på att förkovra sina svenskakunskaper genom att se Roland Schimmelpfennigs pjäs Den Stora Elden (Das grosse Feuer) . Info finns här>>.  Vi var ca 40 åskådare i en sal för 150, så det fanns gott om plats. Pjäsen var tekniskt avancerad och frammanade en mängd olika tankar kring både  miljöförstöring och rättvisa & orättvisa. Tidsmiljön förde tankarna till sen medeltid.

Efter pjäsen fanns det ett par timmar kvar innan tåget mot Åbo skulle avgå kl 17.40. Då passade vi på att äta en sen lunch. Efter två timmars tågresa nådde vi Åbo hamn och kunde efter ett tag gå ombord på m/s Grace som skulle föra oss till Långnäs till kl 01.10. Ännu är vi inte där, men räknar med att det blir så och sedan övernattning i Mariehamn och där några blir kvar i stan och några åker hem med dagsturen. Just nu sitter de och spelar Uno i ett konferensrum som Konsttestarna ordnat åt oss. Gissar att alla kommer att vara rätt slaka imorgon kväll.

Vi tackar projektet Konsttestarna för den här möjligheten, som vi inte skulle kunnat göra på egen hand och också för servicen med bokande av hela resan. Biljetterna har kommit till skolan vartefter de de blivit klara, vi hade bara att resa iväg.

Kaj, Mia, Sam, Linnea, Julia, Amanda, Nelly och Taissija

PS Dessutom var det strömmingsmarknad i hamnen, så vi såg ett antal åländska deltagare där DS